“Gaz Türbinli Sistemler için Mükemmeliyet Merkezi” olma yolunda önemli adımlar atan ve son bir yılda yüzde 100 büyüme kaydeden Kale Arge, halen SOM Havadan Atılan Seyir Füzesi (ALCM, TÜBİTAK SAGE) ve ATMACA Gemisavar Seyir Füzesi (ASCM, ROKETSAN) için tamamen yerli imkanlarla özgün olarak geliştirilen KTJ-3200 Turbojet Motorlarının seri üretim ve teslimatını gerçekleştiriyor.

KALE ARGE TURBOJET MOTORLARINDA SERİ ÜRETİME GEÇTİ

Şirket aynı zamanda Kara Kuvvetleri Komutanlığı için geliştirilen KARA ATMACA, Karadan Karaya Seyir Füzesi (SLCM) için 3.700N itki gücü kapasiteli KTJ3700 TJ Motorunu geliştirmiş ve ilk atış testi için ilk motor teslimatını geçtiğimiz Ocak ayı sonunda yapmıştı. Kale Arge ürünü bir diğer motor olan 1.750N itki gücü kapasiteli KTJ-1750 Turbojet Motoru ise ÇAKIR Seyir Füzesi’nin Mayıs 2023’de AKINCI TİHA üzerinden yapılan ilk canlı atış testinde başarıyla görev yapmıştı.

Farnborough Uluslararası Havacılık Fuarı sırasında hem geçtiğimiz yıl çalışmalarına başlanılan Kale Arge Tuzla Geliştirme ve Test Merkezi yenileme ve İrtifa Test Düzeneği kapasite artırım çalışmalarında gelinen son durum ve devam eden motor projelerinde 2024 yılı için planlanan önemli kilometre taşları, hem de şirketin ihracat pazarına yönelik hedef ve beklentileri ile geleceğe dönük motor yol haritaları üzerine Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanvekili Osman Okyay değerlendirmelerde bulundu.

“ARTIK SERİ ÜRETİM YAPAN BİR ŞİRKET HALİNE GELDİK”

"Tarımsal Örgütlenme Açısından Şanslı İllerden Biriyiz” "Tarımsal Örgütlenme Açısından Şanslı İllerden Biriyiz”

Türk Savunma Sanayinde 12 yıldır turbojet motorları üretmek için ciddi bir emek ve yatırım yaptıklarını belirten Osman Okyay; “Kale Arge aslında tamamen motor geliştirme işi yapan şirketi iken; artık seri motor üterimi yapan bir şirket haline geldi. Geçen senden bu yana en büyük değişim bu oldu. Bu sene başından bu yana seri bir şekilde özellikle KTJ-3200 serisi motorlarımızın üretimi ve teslimatlarını gerçekleştiriyoruz. Şirketimizde son bir yıl içerisindeki en büyük yenilikler ise iki motorumuzun uçmuş olmasıdır. Geçtiğimiz sene 11 Mayıs’ta yapılan Çakır füzesi atışlarında ilk KTJ-1750 motorumuz uçtu. Arkasından bu sene içerisinde yapılan Atmaca füzeleri atışlarında ise KTJ-3200 motorlarımız başarıyla uçuşlarını gerçekleştirdiler” dedi.

“ÜRETTİĞİMİZ MOTORLARIN UÇUŞUNU GÖRMEKTEN MUTLUYUZ”

Kale Arge bünyesinde geliştirilen Turbojet Motorlarının bulunduğu füzelerin başarıyla uçuş testleri gerçekleştirdiğine dikkat çeken Osman Okyay; “Kendi üretimimiz olan Turbojet Motorlarımızın uçuşlarını başarıyla gerçekleştirmesi bizleri son derece memnun etmiştir. Çünkü arkasında 12 yıllık emeği var; 12 yılın ardından ortaya çıkarttığınız kalifiye ürün, uçuşlu testlerle de kalifiye olmuş oldu. Biz bu testleri temsil edecek şekilde; uçuş esnasında karşınıza çıkabilecek tüm şartları yerde de gerçekleştirebiliyoruz. Fiziksel olarak uçuş esnasında karşınıza çıkabilecek tüm şartları simule edebiliyoruz. Bu konuda motorlarımızın uçuşu konusunda tereddüdümüz yoktu ama ne olursa olsun uçuşlu testler başka bir heyecan, başka bir gurur vesilesi oluyor” dedi.

“ÜÇÜNCÜ MOTORUMUZ TEST UÇUŞUNA HAZIR”

Kale Arge bünyesinde üç farklı Turbojet Motoru ürettiklerini belirten Osman Okyay; 2025 yılı için planları için şu açıklamalarda bulundu; “2024 yılından sonra motor geliştirme projelerimiz devam edecek. Üzerinde çalıştığımız ARAT projemiz halen devam etmekte. Seri üretim olarak 3200 serisi motorlarımızdaki seri üretimi arttırmayı hedefliyoruz. 1750 serisi motorlarımızı da seri imalata almayı planlıyoruz. Bu sene düşük ön seri imalatlarını yapıyoruz; seneye seri imalatlarımız 1750 sınıfı motorlarda da başlayacak. Yine çok heyecan duyduğumuz projelerimizden bir tanesi de üçüncü motorumuz olan 3700 newtonluk KTJ-3700 motoru. Onunda en kısa sürede atışlı testlerini görmeyi hayal ediyoruz. O motorumuzda şuan uçuşa hazır vaziyette; tüm yer testlerinden ve bizim bütün geliştirme testlerini başarıyla geçti.”

“YURTDIŞINDAN TALEP GÖRMEK MEMNUNİYET VERİCİ..”

Fuarda Kale Arge tarafından üretilen Turbojet Motorlarına yoğun ilgi olduğunu ve talep aldığını ifade eden Osman Okyay; “Yurtiçindeki talepleri biliyoruz; gerek müşterimiz konumunda olan Roketsan başta olmak üzere bütün planlamalar bizimle paylaşılıyor. Dolayısıyla talep yükünü biliyoruz ve bunu karşılamak için planlamalarımızı yaptık. Uluslar arası tarafta ise ciddi bir taleple karşı karşıyayız. Fakat orada bizim Türkiye’deki gerekli mercilerle koordinasyon içerisinde hareket etmemiz gerekiyor. Ürettiğimiz motorlar çok stratejik ürünlerdir; dolayısıyla burada bizimde ülkeler ve müşteriler bazında çok dikkatli hareket etmemiz gerekiyor” dedi.

“MOTORLARIMIZ STRATEJİK ÜRÜN SINIFINDA”

Turbojet Motorlarının stratejik ürün olduğunu, bu ürünün yurtdışına pazarlanması konusunda devletin yetkili organlarıyla birlikte hareket ettiklerini belirten Osman Okyay önceliğin Türk Savunma Sanayi olduğunu söyledi. Okyay; “Tabi uluslar arası bir ilgi ve talep olması bizleri çok mutlu ediyor. Bundan sonraki süreçte de taleplerin artarak devam edeceğini görüyoruz. Katıldığımız bu fuarda da aslında bunun küçük bir örneğini yaşadık. Standımız çok ciddi ilgi gördü ve motorlarımıza yoğun ilgi var. Standımızı ziyaret edenlerin sorduğu ilk soru; “uçuyorlar mı” oluyor. Uçtuğunu gururla söyleyebiliyoruz. Bundan sonra yapmamız gereken uluslararası tarafta da devletimizin müsaade edeceği ülke ve firmalar ile bu çalışmanın içine girmek, siparişlerini şuan ki üretim planlarımızın üzerine ekleyerek talepleri karşılamak olacak” dedi.

“İNSANSIZ HAVA ARAÇLARINA MOTOR ÜRETME ALTYAPISINA SAHİBİZ”

İnsansız Hava Araçları içinde motor üretme imkanına sahip olduklarının altını çizen Osman Okyay; “Motorlarımız aslında sonuçta kısa ömürlü füze motorlarıdır. Yapmış olduğumuz çalışmalarda vizyonumuz; ileride bir gün uzun ömürlü, çoklu çalıştırmalı motorlar haline getirmemiz gerekir fikri ile başladığımız için tüm motor altyapısı bu durumlara göre tasarlandı. Tüm malzemeler bu vizyona uygun olarak seçildi; ufak tefek değişiklikler ile bu motorlarımızı Jet Drone’lar dediğimiz insansız hava araçları diyebileceğimiz sınıflara uygun hale getirebiliyoruz. Şuanda bu çalışmalarımız da sürüyor; hızlı bir şekilde tamamlayabileceğimiz biliyoruz” ifadelerini kullandı.

“TÜRK SAVUNMA SANAYİ SEKTÖRÜ’NÜN GELDİĞİ NOKTA GURUR VERİCİ”

Türk Savunma ve Havacılık Sanayi sektörü ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkan Vekili Osman Okyay; “Sektörün rakamlarını takip ederseniz; ülkemizdeki en büyük ihracat sıçramasını yapan bir sektördür. Yıllardır çift haneli büyüme içerisinde bir sektördür. Ülkemiz adına bu son derece önemli. İleri teknoloji ihracatı yapıyorsunuz; ülkemizin ileri teknoloji ithalatına da ciddi katkı sunuyor. 15 milyar dolara yakın bir hâsılat, üretim var. 80 bin kişiye yakın sektörde çalışan sayısı. Halihazırda 800 proje kontrat altında ve devam ediyor. 100 milyar dolara yakın proje portföyüne sahip bir sektörden bahsediyoruz” dedi.

“BİZ CESUR BİR MİLLETİZ, BU TÜR İŞLERİN ALTINDAN CESARETLE KALKARIZ”

Türk Havacılık ve Savunma sanayi’nin ciddi bir atılım içerisinde olduğunu, bunu Türkiye ölçeğinde birçok ülkenin başaramadığına dikkat çeken Osman Okyay; “Çok cesur rakamlar, cesur göstergelerden bahsediyoruz. Biz de cesur bir milletiz; bu tür işlerin altına da bizim gibi cesur milletler girebilir. İnşallah tüm bu işlerin altından alnımızın akıyla kalkacağız. Platform seviyesinde yani; gemi, uçak, füze gibi platformlardan bakarsanız Türkiye ölçeğinde ülkelerin kolay kolay cesaret edip altına giremeyeceği projeleri hayata geçiriyoruz. Bunları birer birer de meyve verdiğini görüyoruz. Gökbey’imiz burada; bir sivil helikopter. Bu muhteşem bir şey; bir sivil hava aracını bu fuarda uçurabiliyorsanız, bu çok güzel bir göstergedir. Aynı şekilde diğer Türk firmaların stantlarını gezdiğinizde; 30 senedir bu fuarlara katılıyor ve geziyorum, 30 sene önceki halimizi çok iyi biliyor ve hatırlıyorum. Çok büyük fark var. Hayatım boyunca yaşamış ve deneyimlemiş biri olarak bu fark beni çok mutlu ederken gurur da veriyor” ifadelerini kullandı.